Loading color scheme

8 dages galapagos cruise

Så har vi endelig været på vores 8 dages Galapagos cruise. Meget kort sagt, så var hele turen helt vild fantastisk og ubeskrivelig. Vi kan fortæller og skrive i flere timer om denne tur med alt hvad vi har oplevet, men vi vil prøve at gøre det lidt kort, så det ikke bliver en hel roman i skal læse. Og så hjælper det jo også, at vi har fået taget nogle virkelig flotte billeder, som jo siger mere end 1000 ord ;-)

Første dag ankom vi ombord på båden Guantanamera, som jo så skulle være vores hjem i 8 dage. Det var en meget hyggelig båd hvor vi havde privat værelse og bad. Jesper giver en rundvisning af båden på video, som i kan se længere nede på siden.
Vi var i alt 16 turister på båden og ud af dem var vi 5 danskere og vi have en rigtig god kemi, så vi har virkelig haft det sjovt.
Første dag gik mest med at komme på plads på båden og introduktion til de næste 7 dage. Vi nåde også at stoppe ved Bachas beach, en virkelig flot strand, hvor vi så blue footed boobies, galapagos søløver og masser af skildpadde spor.

Galapagos cruise er indelt efter syd, nord og west. Vores rute indebar besøg til nord og west, hvoraf vi besøgte 8 af øerne, heriblandt øen Genovesa island, hvor vi bl.a. så Frigatebirds, Isabela island, som er den største ø på Galapagos med massere af vulkaner og øen Fernadina som bare er så utrolig flot og med tusindvis af marine iguanas.

Vi startede hver morgen med morgenmad kl. 7 og derefter et besøg til en ø, hvor vi så forskellige dyr. Når vi så kom tilbage til båden ved 10 tiden plejede vi at snorkle eller lege fra båden hvor vi smed hinanden i vandet :-)
Efter frokost besøgte vi endnu et nyt sted og derefter endnu en snorkle tur. Enkelte dage snorklede vi dog også fra morgenstunden, men nogen steder måtte vi ikke snorkle eller smide hinanden i vandet, da der var farlige hajer,, men så tog vi bare gummibåden 200 meter væk, og så var det ok at snorkle ;-) Disse hajer svømmede rundt om båden om morgenen, fordi mange kokke på bådene smider raster af mad ud og derfor kommer hajerne. Det var også derfor vi ikke måtte smide hinanden i vandet, da hajerne så kunne forveksle os med mad istedet. Dette var jeg meget glad for, da jeg efter at være blevet smidt i vandet af drengene fra 4-5 meters højde, havde fået et kæmpe blåt mærke på låret!!!

Jeg ville gerne skrive om alt det vi har set og alt hvad vi har oplevet, men det er simpelhen umuligt at skrive det i et indlæg. Det SKAL bare opleves med egne øjne. Jeg vil dog prøve at opremse noget at det vildt fede vi har oplevet.

Vi har bl.a., som jeg har skrevet tidligere, snorklet meget og der har vi set søløver som har svømmet rundt om os, vi har svømmet med pingviner, som bare er vildt søde, vi har svømmet med hav skildpadder, som er så et fredeligt dyr at se på, vi har set forskellige slags rokker, vi har set hajer søvmmer lige under os og én hammerhaj, som vi også fik et billede af med Jespers nye undervandskamera, det er lidt utydeligt, men hammerhajen kan ses :-)
Derudover har vi set en masse masse fisk og der var virkelig nogle flotte imellem.  Vi har også været så heldige at se en masse delfiner da vi sejlede en eftermiddag. Der var nok over 300 delfiner som hoppede rundt i vandet rundt om os, det var helt fantastisk :-)

Når vi var i land på øerne, var det mest kun små stiger på ca.1-3 km vi kunne gå på, da meget store dele af øerne er fredet og det kun er forskere der har adgang til de fredet områder. Til trods for det var der massere af dyr og fugle at se og vi kunne se ud over de store fredet områder, som var virkelig smukke. Nogle af de dyr vi så var land iguanas, land skildpadder, blue footed boobies, red footed boobies, nazca boobies, flightless Cormorant (ved ikke hvad det danske ord er, men det er en fugl der ikke kan flyve, men kan svømme) pelikaner, ørne og mange mange flere. Nederst på siden kan i se alle billederne af dyerne :-)

Når vi ikke snorklede eller var i land hyggede vi os på båden. De første dage hvor vi sejlede, sys jeg dog ikke var så sjove, da jeg åbenbart ikke er så søstærk som jeg troede og måtte da efterlade lidt maveindhold i toilettet engang imellem...
Ellers spillede vi kort, hørte musik, solbadet og afkølede os i vandet. Og en lille sjov historie her til sidst: Drengene skulle selvfølgelig var rigtige dreng og smide hinanden over bord, så de sloges og kæmpede mod hinanden og Jesper skulle også være med. Men Jesper bruger jo briller og glemte at få dem af da de ville smide en over bord og han kom til at rive Jespers brille af samtidig med han faldt i vandet. Så væk var Jespers nye dyre briller! Så gik der sport i det og alle prøvede at dykke ned efter dem. Men vi var på det tidspunkt på 9,5 meters dybte og båden flyttede sig hele tiden pga. strømmen. Selv kaptajnen deltog i sporten og snorklede ned for at finde dem. Men da han var tidligere professionel dykker hentede han pludselig hans dykkerudstyr. Jesper og jeg var sikker på at de var væk, da båden havde flyttet sig en del fra det sted de faldt i. Men efter 5 minnutter kom kaptajnen op med en kæmpe hummer i den ene hånd og Jespers briller i den anden :-)
Efter dette uheld var der ikke flere der turde at smide hinanden over bord :-) Vi måtte da også lige give kaptajnen 40 dollars i drikkepenge.

Nu nyder vi bare vores sidste dage i byen puerto ayora på øen Santa Cruz, inden vi tager tilbage til fastlandet og vores tur til Danmark begynder at nærne sig.