Loading color scheme

De første dage I puerto ayora galapagos øerne

Nu er vi kommet godt frem til Galapagos, og det er bare sindsygt fedt her ude. Alt er som forventet, eller endda meget bedre. Vi havde fået af vide at det er fantastisk på Galapagos, og det er det virkelig, smukt, overvældende og spændende.

Vi har boet 5 dage i Quayaquil i Ecuador inden vi tog til Galapagos, her boede vi på et hostel som også hjalp os med billetterne til vores 8 dages cruise som vi har bestilt. Der var ikke ret meget at se i Quayaquil, men det var desværre nødvendigt at være der nogle dage, da vi ikke kunne få mere end et par tusinde kroner ud af automaterne om dagen, og vores cruise skulle betales kontant. Så det er ret meget at hive 22.000 kroner ud, på kun nogle få dage, og jeg måtte da også lige have fat i min bankrådgiver, for at kortet ikke blev spæret ;-)

PUERTO AYORA ER EN FANTASTISK BY

Allerede da flyet var på vej ned og vi kunne se Galapagos øerne, kunne vi se at det ikke var som noget vi havde set før, og da vi kom ud af flyveren, var det første der ramre os, varm luft blandet med havduft. Da vi kom over til Santa Cruz steg vi på en taxa, som skulle køre os en god time over øen til Puerto Ayora, byen hvor vi skulle bo. Vi var 7 med i taxien, og det var ret spændende i form af at det var en firepersoners firehjulstrækker, så de fleste sad omme i ladet, Anni og jeg tog dog sæderne indenfor, hvilket vi var ret glade for da det begyndte at renge ;-)

Byen vi nu bor i, har alt hvad man har brug for når man er pensionist ;-) Super lækre strande, fisketure og spændende opdagelsesture, fiskeri mm. Man finder bare alt her. Det gode ved Byerne herude, er at der INGEN kriminalitet er, da folk bliver sent hjem hvis de gør noget forkert, altså til fastlændet. Derfor sidder vi også lige nu ude på åben gade med vores mac books :-) og det er ikke almindeligt i sydamerika. Vores hostel i galapagos har det bedste og med mest venlige personale vi har prøvet på hele turen.

Den første dag fandt vi et fedt Hostel med wi-fi, og fik noget godt at spise. Om eftermiddagen var vi på jagt efter den fisketur jeg så gerne ville på, Anni er nu også blevet ret tændt på det efter hun har set fiskene man kan fange :-D Det endte dog med at vi måtte trække den i land, da der ikke var andre, og det kostede derfor godt 8.000 kroner at leje hele båden for en dag, og det gør vi bestemt ikke siger bogholderen ;-) På vej hjem gik vi forbi et dykkercenter, hvor der stod et skilt i vinduet, Diving lessons,, ja tak, to af dem ;-) Så næste dag tog vi med et hold dykkere ud til en anden ø, to timers sejlealds væk.

DYKKERTUR GALAPAGOS

Vi fik noget teori på vej derud i båden og dagen forinden havde vi også fået lidt teori, men ikke så meget som vi gerne ville. Vi startede med at snorkle i godt en time, vi snorklede sammen med sæler og de kom helt tæt på os, godt 50 cm,,, det var en vild fed oplevelse. Bagefter skulle vi dykke, efter vi havde fået alt udstyret på, hoppede vi baglæns i vandet og dykkede ned på 5 meter, det var virkelig smukt,,, men må dog sige at jeg ikke var helt tryk ved situationen, så jeg valgte at tage op igen efter at have været 5-10 min på 4 meter. Jeg nåede dog at se en rokke, hvilket var ret fedt. Anni havde det helt fint under vandet og fortsatte turen sammen med de to instruktører og ramte efter et stykke tid 12 meter. Her så de hajer, massere af forskellige fisk og flere sæler. Det er ikke sikkert endnu, men vi har snakket om at tage ud igen, det kan jo være jeg går lidt dybbere anden gang ;-)

EN FORMIDDAG VED TORTUGA BAY

I dag har vi været ude og bade og snorke lidt ved tortuga bay. Turen derud går gennem national parken hvor alt er som det altid har været, det var en gåtur på godt 35 min. Vi så mange smukke ting på vej derud, men det var først da vi kom til den første strand at vi blev overvældet, det var ligesom på film, super klart lyseblåt vand, med store bølger, her skulle vi dog ikke bade, da der var meget strøm. Vi skulle lidt ned af stranden til en lille bugt hvor vandet skulle være fantastisk. På vej derned så vi leguaner som svømmer, hvilket ikke er normalt, da de kun findes her på Galapagos. De snotter det overskydende salt ud hele tiden, og derfor hører man hele tiden nogen om pudser næse ;-)

Stranden var helt vild lækker og vandet var virkelig dejligt. Det eneste men, var at man ikke kunne snorkle da vandet var meget uklart. Det var lidt træls, men så så vi til gengæld tingene på en anden måde. Da vi stod i vandet kom der lige pludselig en 1 meter bred rokke forbi os, Anni nåede dog ikke at opdage den,,,, det gjorde hun dog senere, da der var en 20 cm fra hende, og det så lidt vildt ud,, tror dog Rokken blev mere bange end Anni, hun er jo ret sej ;-)

I morgen tager vi ud på vores Cruise, hvor vi skal tilbringe 8 dage ombord på et skib med alt i forplejning. Her skal vi ud og trekke, snorke, og se en masse spændende ting. Det var egentlig meningen at vi skulle flyve fra Galapagos igen efter vi havde været på cruise, men der er simpelthen så lækkert her, at vi bliver 4 dage mere bagefter :-)