Loading color scheme

4 dages vandring til machu picchu

I forgårs aftes kom vi hjem fra en 4 dages tur til machu picchu. Det er har været en helt fantastisk tur hvor vi har oplevet rigtig mange forskellige ting. Vi har cyklet ned af et bjerg, vandret i bjerge i peru, og besteget bjerget ved machu picchu. Turen har budt på vabler, vilde oplevelser og brudte grænser.

DAG 1

Den første dag, steg vi på en bus hvorefter vi hentede alle de cykler vi skulle bruge til at køre ned af et bjerg til den by vi skulle bo i. Det var meningen at turen skulle tage 5 timer på cykel, men desværre var der sket et landslide blot efter 30 minutter på cyklen. Her ventede vi i 2 timer på at gravemaskiner skulle grave vejen fri så vi igen kunne komme videre, men lige inden de var færdige med at grave vejen fri,,, skete det igen, samme sted. Det tog endnu en time at grave det nye landslide fri fra vejen inden vi kunne køre, vi ventede derfor sammenlagt 3 timer på at komme videre.

For at kunne nå at få aftensmad og sove lidt inden vi skulle videre dagen efter, blev det besluttet at køre i bus resten af vejen, så det var ikke meget vi fik cyklet i bjergene,,, men pyt med det, det regnede meget kraftigt hele tiden så vi var driv våde.

DAG 2

På anden dagen havde vi fået at vide at vi skulle gå i 5-8 timer, det vidste sig dog at guiden havde en anden plan, eller rettere sagt den rigtige plan. Vi skulle gå mellem 10 og 11 timer.

Vi startede stille og roligt ud og det gik fint selvom vores sko var helt våde fra dagen i forvejen. Men efter godt en time kom vi til et bjerg, og her skulle vi så hele vejen op, da det var den eneste vej over på den anden side. På vejen op ad bjerget stoppede vi små steder, det første sted var der en abe, og vi kunne købe noget at drikke. Det andet stop var hos nogle lokale som solgte ren kakao og vidste os hvor mange frugter de havde omkring sig. Vi fik lov at smage det hele og det var helt vildt fedt. Vi fik også en omgang coca blade til at tykke på.

Turen op ad bjerget var rigtig hård, og det gik hurtigt op for os at vi havde pakket for meget. Vi havde alt i en taske som vi skiftedes til at bære, men set i bakspejlet, skulle vi have pakket mindre, og i to ryksække, for det var virkelig en hård opstigning. (SYG HÅRD)

Da vi kom ned af bjerget på den anden side, stoppede vi ved nogle coca plantager, herovre er det lovligt at dyrke coca, som også bruges til fremstilling af cocain. Her bruger de bladene til at behandle højde syge, og til andre formål.

Da vi kom lidt længere frem var vejen brudt sammen, da det regner meget her i regntiden. Vi skulle derfor finde en ny vej, som muligvis ville bringe os over endnu et bjerg. Men da vi var på vej op, mødte vi en lokal som kendte en anden og hurtigere vej, så den sprang vi på!

Vi gik langs floden og måtte kravle over sten for at komme frem, pludselig mens vi gik ved floden kom der sten ned fra siden, og folk begyndte at løbe. Det vidste sig så at de var i gang med at bygge en vej længere oppe, og havde ikke lige set at der gik et hold turister nede ved floden, så derfor smed deres gravemaskine et læs sten ud over kanten. Der var en svensker som blev ramt på armen af en sten, men heldigvis skette der ingenting, der er jo trods alt ikke mulighed for at komme på sygehuset mellem bjergene.

Lidt længere fremme klatrede vi op ad en stejl skråning som også var lidt farligt. Det var slet ikke en standard rute, men det var spændende og farligt. Da vi kom op på toppen vidste det sig at vi skulle fires over på den anden side med et kabel, det var ikke lige det vi havde set komme og der var også folk som begyndte at græde, for vi vidste alle sammen at vi bare skulle over, ellers skulle vi jo gå 5-6 timer mere, samt lidt tilbage.

Det endte med at alle tog over linen med den lille metalboks,,, uden sikkerhed overhovedet! Da vi kom over på den anden side følte vi os meget tættere på hinanden, for vi skulle virkelig hjælpe hinanden og arbejde meget som et team for at komme over.

Efter blot 15 min gang kom vi til endestationen ved 2 dagen, HOT SPRINGS, det var simpelthen det bedste sted at stoppe anden dagen. Vandet var rigtig varmt og vi kunne købe billige øl, så vi fik et par stykker ;-) Vi fik en bus over til vores hostel hvor vi skulle bo, og det var et rigtig fint hostel, hvor vi fik vores eget værelse, så vi var glade og meget trætte efter den første dag, vi havde trods alt gået i 10 timer.

DAG 3

Den 3 dag havde vi bestilt en tur med zipline, dvs. at vi skulle spændes op og kobles på en wire, hvorefter vi så kørte med 50-100km/t over til et andet bjerg, det var ret grænseoverskridende, men hildigvis havde vi prøvet noget lingende dagen før, så det gik og det var super sjovt. Der var 5 liner, og vi sluttede af med at gå på en hængebro hvor der kun var små pinde til at holde os, vi var selvfølgelig spændt fast, men det var ret vildt da broen drejde 90 grader og vi stod skævt,,, ikke sjovt når man har lidt højde skræk ;-)

Efter zipline blev vi kørt over til en anden by hvor resten af holdet som ikke havde valgt at zipline vendete  på os, de var alle helt våde og havde gået i 3 timer for at komme det samme sted hen.

Nu var der kun 3 timers gang til den by hvor vi skulle sove inden vi skulle op og se machu picchu. Vi gik langs togbanen i tre timer til vi kom til byen. Alle var super trætte og vi havde lige et par timer inden vi skulle ud og spise mad sammen med de andre, så vi sov lige lidt :-)

Det var meningen at vi vile gå tidlig i seng da vi skulle op klokken 04:00 næste morgen, men vi fik et par øl ved togbanen sammen med nogle andre, da vi havde det super hyggeligt. Vi kom dog i seng klokken 11:00, så vi fik da lidt søvn.

DAG 4 MACHU PICCHU

Nu var vi endelig kommet dertil hvor vi skulle bestige bjerget for at se machu picchu. Vi startede klokken 04:00 og kom til indgangen klokken 05:00 hvor de åbnede. Turen op ad bjerget er på 1700 trin, og det går bare op ad i over en time. Det var virkelig hårdt og vores ben var godt brugte da vi kom op klokken 06:05.

Vi havde bestilt en billet til bjerget lige ved siden af machu picchu, wayna picchu, og den tur skulle tage ydderligere 30-60 min. Det vidste sig dog at fyren i firmaet hvor vi havde bestilt vores billetter, havde lavet en lille fejl, og havde bestilt bjerget på den anden side, denne tur skulle tage mellem 1.5 timer, og 2 timer. Vi var selvfølgelig godt sure, da vi ikke havde energi til at bestige bjerget, men tænkte alligevel,, vi gør det sgu alligevel.

Efter at have fået en guidet tur rundt på machu picchu begyndte vi at gå op af montana picchu, som er det store bjerg,, det gik endnu en gang op og op og op, uden megen udsigt til at vi kom ret langt. Efter at have gået på trapper i endnu 2 timer, kom vi til toppen! Udsigten kan ikke beskrives, det skal opleves, vi kunne se ned på lille machu picchu som faktisk er kæmpe stor, men da vi var så højt oppe, lignede det bare en lille prik.

Efter at have tilbrugt en god halv time på toppen begyndte vi nedstigningen igen. Vi blev hurtigt klar over at det ikke kune var turen op som var slem, turen ned gjorde bare ondt på en anden måde. Selvom vi havde ondt og havde gået i mange dage nød vi turen ned til machu picchu igen.

Da vi kom ned til machu picchu igen skulle vi lige se en bro som blev bygget af inkaerne inden vi ville begynde vores nedstigning. Vi havde også en mulighed for at se solporten, hvorfra solen skinner på machu picchu om morgenen, men den lå to kilometer væk, op ad bakke, og vi kunne ikke mere, så vi besluttede os for at gå ned igen.

Da vi begyndte at gå ned begyndte det at regne, og når det regner her, regner det virkelig meget. Faktisk hele vejen tilbage til byen regnede det og vi blev endnu en gang våde, men vi var virklig glade for at have set machu picchu i tørvejr næsten uden skyer, da det ikke er almindeligt på denne årstid.

Da vi kom tilbage til byen hentede vi vores tasker på vores hostel, og skulle nu vente i 5 timer, på at toget kom så vi kunne komme tilbage til Cusco hvor vi er i dag.

Hele turen har været det bedste vi har oplevet indtil nu, det har været fuldtsændig sindsygt ;-)

I morgen går turen videre til Lima som er hovedstaden i Peru, her skal vi slappe af inden vi skal videre ud på oplevelser.